DIAS x Eyebeam

DIAS x Eyebeam

Acoustic Infrastructures 22. februar – 25. marts 2018

 

Oplev kunsten i nye omgivelser, når DIAS kunsthal og Eyebeam NYC spreder lydkunst over det ganske land.

Udforsk lyden og oplev hvordan kunstens anderledes opmærksomhed giver mulighed for nye erfaringer og oplevelser. Både over det enkelte værk, der udstilles, men også over det lydbillede, der dagligt omgiver os. Kunsten rykker ud af museums- og gallerirummene og ind i det levede liv. Udstillingen er vist i New York og nu i Danmark. 

 

Her kan du læse  mere om de værker du kan opleve.

 
Eyebeam-Logo-Line-4-1.png
new-york-university-logo.png
logo (1).png
1000px-Uni_basel_logo.svg1_-1.png
 
UN_sten.jpg

Ursula Nistrup

Warm Sandy Wind, 2015
Musisk komposition & tekst

Indtale: Tim Hinman
Co-Producer: Tobias R. Kirstein

 

 

Ursula Nistrup undersøger med sin kunst vores omgivelser gennem lyd. Værket her tager udgangspunkt i Vitthala templet fra det 15. Århundrede. Templet ligger i Hampi, Indien, og er bygget af en hel særlig granitsten, der har et højt indhold af jernmalm. Stenens særlige karakter skaber en unik klang, som man kan opleve i templet. Templet er konstrueret af 56 søjler, som hver især frembringer musiske toner, når man slår let på dem. Lydoplevelsen har gjort templet til en helligdom og placeret det på listen over globale kulturskatte. 

 

I forbindelse med værket opsøgte Ursula Nistrup geologer og antropologer for at finde ud af, hvordan hinduerne i sin tid fandt frem til stenens egenskaber, men ingen kunne præcist sige det. Geologiske forklaringer og historier om aber og stjernerne flettede sig sammen og rundt om den ukendte sandhed.

Alle fortællingerne fik Nistrup til at kreere sin egen myte om klangen, templet og stenene. Myten er blanding af fiktion og fakta, som myter jo så ofte er.

 

Titlen på værket er væsentlig, da den refererer til den proces, der i sin tid skabte stenene. Geologerne kunne fortælle, at Hampi området er ét af de ældste ikke-vulkanske landskaber i verden. Vand er blæst væk af tusinder af års vind, og sand har slebet stenene og givet dem deres særlige form, der er med til at give den specielle klang. Vind og sand former forsat landskabet, der er under evig forandring. De gamle historier om stjernernes betydning er stadig aktuelle, hvor astronomien fortsat bidrager til nye forståelse af vores verden. Det kulturelle landskab er også tilstede, da man i indisk kultur har en forståelse af sten, som et materiale, der kan vokse. Natur og kultur er medspillere, hvor kunstnerens undersøgelser blander naturens tilstande, menneskets skiftende forståelser og anvendelse af naturen. Det opleves i værket, der er et samspil mellem den lydlige undersøgelse af den særlige klang og en sci-fi inspireret myte med levende sten.

 

Ursula Nistrup skaber muligheder for at sanse den verden vi omgiver os med på ny, og få nye erfaringer og oplevelser med lyden som redskab.

Lyt og læs og forsvind ind i en anden verden for en stund.

 

http://www.nistrup.com


Christian Skjødt

ILLUMINATION, 2014

100 solmoduler, 10 højttalere, 10 elektroniske kredsløb, 10 akrylkabler og 450 m ledning

&

ALTERNATING CURRENTS, 2017

El, højttalere, motorer og pedaler

christian-skjødt-alternating-currents.jpeg

 Lyt til vejret i Riga og sæt dig selv ud af tid og rum for et øjeblik. 

Værket Illumination (2014), som du kan høre i forbindelse med udstillingen, er skabt til en udstilling i Rigas botaniske have. Skjødt udforskede haven og fandt en underjordisk vinkælder fra 1800-tallet - et lille rundt rum under en bakke. Pga. rummets form og placering slynges lyden rundt, så man ikke kan bestemme retningen, hvorfra lyden kommer. Ved at opsætte solceller på bakken indhentede Skjødt de ydre omgivelser og oversatte dem til lyd via en højtaler inde i rummet. Hvert system / højttaler er indstillet til Concert A (440 Hz) under optimale sollysforhold, hvilket resulterer i mikrotonal klyngetype-tekstur på grund af vejrforholdene og planetens rotation.

Værket følger dagens gang, vejrets skiften og jordens rotation. Lyden udforsker både de ydre omstændigheder og de rumlige forhold i kuplen og får det indre og ydre til at smelte sammen.

 

/

 

Værkets titel Alternating Currents, kan på dansk oversættes til vekselstrøm. Og netop strømmen, der nærmest konstant omgiver os, finder Skjødt frem og synliggør i værket. 

Værket består af kinetiske skulpturer, som direkte spiller med strømmen fra stikkontakterne på stedet. Med langsomt roterende højttalere (en omdrejning pr. minut) distribuerer de lydene af elektricitetsbølgerne og gør det muligt at høre den uhørbare/uønskede lyd af strømmen. De indfanger elektriciteten, grundlaget for det moderne liv, som vi sædvanligvis ønsker skal være lydløs og transporteres inde bag væggene.

Alternating Currents kan ses som synlige vidner af det, vi ikke kan opfatte og grænsen mellem vores sensoriske apparat og den moderne verdens materialitet.

 

http://skjodt.net


Brian_House_Urban_Intonation.jpeg

Brian House

Urban Intonation, 2017

Lyd

I værket Urban Intonation (2017) remixer Brian House lydene fra New Yorks mange rotter. Rotterne har skabt deres egen underverden, ved at infiltrere dét byrum, som mennesket har skabt. På samme måde infiltrerer lyden af rotterne nu rummet her.

Brian House har registeret rotternes lyde på flere forskellige steder i New York City ved hjælp af enbrugerdefineret ultralydsmikrofon, som han forlod i deres distrikter i perioder af 24-timer.

Herefter har kunstneren klippet rotternes knirkende, skingre og tænderskærende lyde sammen. Rotternes lyde er dog så lyse, at de ikke altid kan høres af mennesket. Derfor har kunstneren redigeret lydene og herved gjort dem hørbare for vores menneskelige øre.

 

https://brianhouse.net/works/urban_intonation/

 

 

 Mikkel Meyer

SOUND TREASURES: CITIZEN & CITY, 2014

Lyd

images.png

Meyer har til værket indsamlet lyde af den daglige færden i byens rum. Kunstneren inviterede forbipasserende til at indspille lyde eller beskeder og optog de tilfældige lyde, der opstår i rummet. Lydene blev indsamlet over en uge i det offentlige rum, hvor DIAS har til huse. Den aktive deltagelse og baggrundsstøjen skaber tilsammen et lydbillede af, hvordan borgerne skaber de lydlige omgivelser i byen. Meyer har efterfølgende samplet lydene og gjort dem til en komposition, der reflekterer over, hvordan vi dagligt er medskabere af byen i form af vores lyde, vores kroppe og vores handlinger.

 

Værket er en del af DIAS samling.

 

https://mikkelmeyer.dk


hqdefault-3.jpg

 

 

 Meira Asher

STILL SLEEPING, 2016

Lyd

 

I juni 2016 blev jeg inviteret til at lave et lyd-stykke, der skulle spilles i en bestemt dal i Jerusalems skov. Jeg ønskede at lave en lyd-vandring til den anden side af skoven, hvor den 16-årige palæstinensiske dreng Mohammed Abu Khdeir blev brændt levende af en jødisk bosætter og hans to teenage-nevøer i juli 2014.

Kuratoren bad mig dog om, at holde fast i dalen som koncept, men jeg kunne ikke forestille mig, hvad jeg ellers kunne udtrykke i Jerusalems skov midt om natten?! Mærkelige soniske frugter der hænger fra træerne? Jeg indgik et kompromis; en udkørt bil medstereo skulle placeres på et mørkt sted for enden af en sti, fordi det var dette, der ledte Mohammed Abu Khdeir til sin død i skoven.

Da jeg rejste med mine børn til Sydsinai-ørkenen en måned senere (vi besøger ofte ørkenen på trods af de officielle rejseadvarsler) indså jeg, at min moderlige frygt nu trænger igennem min rolige tankegang, og min evne til at undertrykke frygten er tydeligt faldende. Dette er starten på Still Sleeping. Det vil jeg udforske yderligere.

Stykket blev afsluttet den 8. august 2016. Det indeholder felt- og kropsoptagelser, elektronik og stemme.

Tak til: Jeg brugte specielle mikrofoner designet af forsker Noam Gavrieli til at optage min krop.

 

https://www.meiraasher.net