The Hacking Urban Reality Series: Hack #1

The Hacking Urban Reality Series: Hack #1

Hacking er uløseligt forbundet til systemer. Alle typer af systemer kan hackes. Fra politiske, religiøse, finansielle og samfundsstyrende systemer til den uendelige skov af små-systemer, som vi alle bruger og bidrager til.

Et system bliver artikuleret gennem en række formelle forhold – funktioner, bestanddele, sprog, regler, definitioner, undtagelser og lignende – der giver medlemmerne identitet og virker ekskluderende for de, der ikke er del af systemet. Systemer er noget man kan bryde ind i, noget der kan pilles fra hinanden, ombygges, afsløres, manipuleres eller ganske enkelt lukkes ned. Det er her The Hacking Urban Reality Series tager sit afsæt: der er et system, som bliver hacket.

DIAS har det offentlige, urbane rum eller – virkeligheden –  som sin særlige forudsætning. Udstillinger, initiativer og projekter præsenteres døgnet og året rundt på Vallensbæk Station. Væk er udstillingsrummet, kunsten er flyttet ind midt i hverdagens rum. På den måde er DIAS tæt forbundet til det solide danske samfundssystem og har ydermere en direkte relation til de medlemmer af systemet, der kommer på stationen hver dag.

 

Blinde punkter

I The Hacking Urban Reality Series vil udvekslingen mellem samfund og kunst udfordres. Ideen er at blotlægge blinde punkter, fejl og vaner i systemet, der vanskeliggør at nye offentlige diskurser etableres. Hackernes grundlæggende motivation i projektet er at undersøge, hvor kritisk, stedsspecifik og indgående en kunstnerisk praksis kan være i et urbant rum. Kan en ny praksis, der både evner at opretholde sin kunstneriske signifikans og nå en ægte dialog med omverdenen (dvs. ikke blive fejet af bord som ligegyldig artefakt), skabes. Altså, hvordan trænger samtidskunsten ind i dén virkelighed, der i DIAS’ sammenhæng har en dobbelt funktion som hverdagsrum og kunstnerisk platform.

Med hacket sigtes således mod en kunstnerisk strategi, hvor kunsten bryder ind, omtolker, vender systemer på hovedet, nedbryder faste logikker for opstille nye samt indtænker tilfældigheden som princip. Det er de indonesiske kuratorer, Ade Darmawan og Alia Swastika, der gennem hack-logikken skal give bud på denne strategi. Ved at kuratorerne repræsenterer en anden praksis end den danske og kommer fra et andet system tilstræbes et særligt momentum. Hackerne er så at sige frie af vores system, og kan derfor lettere gå i clinch med det.

Kunstnere:

– andreas siagian (lifepatch)

– arief yudi (jatiwangi art factory)

– arie syarifudin (jatiwangi art factory)

– mg pringgotono (serrum)

– farid rakun (institute ruangrupa)

– reza afisina (art lab ruangrupa)
 

The Hacking Urban Reality Series

02.- 06.05: Hack #1 – kurateret af Ade Darmawan

 

OM IMAGES 2016

Over 100 kunstnere præsenterer under Images 16 nutidskunst fra Afrika, Asien og Mellemøsten med fokus på globale udfordringer og forholdet mellem kunstneren og samfundet i 16 danske byer. Images 16 er skabt i samarbejde mellem 21 danske kulturinstitutioner, Holbæk Kommune, 16 internationale kuratorer og Center for Kultur og Udvikling (CKU). 

Læs mere om Images 16 på www.cku.dk og følg med på Facebook: https://www.facebook.com/imagesfestival.dk/